Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łódź. Rusza przetarg na przebudowę Warszawskiej, jako pierwsza dostała dofinansowanie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny/Łódzkie Inwestycje

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Łódź. Rusza przetarg na przebudowę Warszawskiej, jako pierwsza dostała dofinansowanie
Fot. Daniel SiwakDo połowy 2028 roku tramwaje mają wrócić na ul. Warszawską
Spółka Łódzkie Inwestycje nie zwalnia tempa na koniec roku. Właśnie ogłoszony został czwarty przetarg na dużą inwestycję transportową w Łodzi. Na reaktywację trasy tramwajowej na ul. Warszawskiej czekają mieszkańcy wschodniej części miasta.

Łódź, do końca 2028 roku, będzie realizować duże inwestycje dla komunikacji miejskiej. We wrześniu ogłoszono przetarg na trasę tramwajową w Nowym Centrum Łodzi. Natomiast w grudniu ruszyły powstępowania na trasy: w ciągu ulic Aleksandrowskiej i Limanowskiego oraz na ul. Rzgowskiej w kierunku krańcówki Kurczaki. Na tym lista się nie kończy.

Tramwaje w Łodzi. Będzie nowe torowisko na ul. Warszawskiej

Zgodnie z nieco zmodyfikowanym harmonogramem ogłoszony został przetarg (formuła "Projektuj i buduj") na przebudowę trasy tramwajowej na ul. Warszawskiej. Prace będą prowadzone na 2,5-kilometrowym odcinku pomiędzy ul. Wycieczkową a krańcówką przy rondzie Powstańców 1863 roku. Przy czym inwestycja rozpocznie się tuż za tym ostatnim miejscem, ale go nie obejmie.

Materiały Zarządu Inwestycji Miejskich | Koncepcja przebudowy krańcówki Marysin Warszawska

Zacznijmy jednak od samej krańcówki Marysin Warszawska. Pozostaną tutaj dwa tory przy peronach dla wysiadających oraz jeden tor wyjazdowy. Ten drugi zostanie zabudowany w betonowej nawierzchni, co zapewni możliwość awaryjnego lub liniowego zawracania tam autobusów. W stosunku do koncepcji przedstawionych w ramach spotkań z mieszkańcami w 2023 roku zmieniła się szerokość jezdni na krańcówce – z 7 do 5 metrów oraz budowa łącznika rowerowego pomiędzy ulicami Warszawską i Strusia. To uniemożliwi jednoczesny przejazd wagonu i postój autobusu. Co ciekawe, po raz pierwszy wjazd autobusów będzie zabezpieczony szlabanem.

Przystanek tramwajowy dla wsiadających i wysiadających wyznaczono na wysokości posesji nr 132. Perony będą miały długość 35 metrów, a ten w kierunku centrum będzie wyposażony w czteromodułową wiatę. Perony autobusowe o długości 20 m – przy wyjeździe z krańcówki oraz przy skrzyżowaniu z ul. Wycieczkową będą bez zadaszenia dla pasażerów. Kolejne przystanki, głównie jako zespół przystankowy autobusowo-tramwajowy zaprojektowano przy ulicach: Centralnej, Słowiczej, Skrzydlatej, Deczyńskiego i Irysowej. Ich wyposażenie jest też podobne, czyli wiata i ławki – jeżeli uwzględniono oraz kosz na śmieci.

Materiały Zarządu Inwestycji Miejskich | Przebudowa ul. Warszawskiej zakłada budowę przejazdu i chodnika pod torami

Ogólny zamysł projektowy jest taki, że wszystkie przystanki tramwajowe zostaną ujednolicone do długości 35 m, a autobusowe do długości 20 metrów. Dodatkowo w 13 lokalizacjach na ul. Warszawskiej we wiatach zostaną zamontowane wyświetlacze Systemu Informacji Pasażerskiej. Każdy ma być dwustronny i trzywierszowy – z czego dwa przeznaczone są na wyświetlanie odjazdów a jeden na zegar i komunikaty tekstowe.

Po południowej stronie ulicy wyznaczona zostanie – w zależności od odcinka – droga rowerowa, droga rowerowa z przylegającym chodnikiem lub droga wewnętrzna z dopuszczonym ruchem pieszym i rowerowym. Co ciekawe, po tej stronie planowana jest także budowa chodnika i drogi rowerowej w nasypie linii kolejowej nr 16. Przy ulicach Deczyńskiego i Stalowej powstaną nowe parkingi dla samochodów. Parking w tej drugiej lokalizacji może służyć osobom dojeżdżającym do przystanku kolejowego Łódź Warszawska. Na przebudowywanym odcinku mają zostać posadzone nowe drzewa i krzewy, co ma zwiększyć ilość zieleni w okolicy.  


Materiały Zarządu Inwestycji Miejskich | Koncepcja ul. Warszawskiej w rejonie ul. Deczyńskiego

Warunki dla wykonawcy: znowu cena i okres gwarancji

Wykonawcy zainteresowani tym przetargiem ŁI mogą składać swoje oferty do 19 stycznia do godz. 11:30. Decydującym kryterium będą po raz kolejny: cena (60 proc.) oraz zaproponowany okres gwarancji. Punktowane będą tylko okresy wynoszące: 66 – 71 (10 proc.), 72 – 77 (20 proc.), 78 – 83 (30 proc.) i powyżej 84 miesięcy (40 proc.). Natomiast za okres 60 – 65 miesięcy nie będzie przyznanych punktów.

Biorąc pod uwagę wskazane w postępowaniu terminy, podpisania umowy należy spodziewać się w pierwszym kwartale 2026 roku, o ile przetarg się nie opóźni. Okres projektowania to cały 2026 rok, natomiast w 2027 roku rozpoczęłyby się pierwsze prace budowlane. W przypadku ul. Warszawskiej, wybrany wykonawca będzie musiał zakończyć inwestycję również we wskazanym terminie, który określono na 31 maja 2028 roku.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij