Spółka Łódzkie Inwestycje nie zwalnia tempa na koniec roku. Właśnie ogłoszony został czwarty przetarg na dużą inwestycję transportową w Łodzi. Na reaktywację trasy tramwajowej na ul. Warszawskiej czekają mieszkańcy wschodniej części miasta.
Łódź, do końca 2028 roku, będzie realizować duże inwestycje dla komunikacji miejskiej. We wrześniu ogłoszono przetarg na
trasę tramwajową w Nowym Centrum Łodzi. Natomiast w grudniu ruszyły powstępowania na trasy:
w ciągu ulic Aleksandrowskiej i Limanowskiego oraz na
ul. Rzgowskiej w kierunku krańcówki Kurczaki. Na tym lista się nie kończy.
Tramwaje w Łodzi. Będzie nowe torowisko na ul. Warszawskiej Zgodnie z nieco zmodyfikowanym harmonogramem ogłoszony został przetarg (formuła "Projektuj i buduj") na przebudowę trasy tramwajowej na ul. Warszawskiej. Prace będą prowadzone na 2,5-kilometrowym odcinku pomiędzy ul. Wycieczkową a krańcówką przy rondzie Powstańców 1863 roku. Przy czym inwestycja rozpocznie się tuż za tym ostatnim miejscem, ale go nie obejmie.
Materiały Zarządu Inwestycji Miejskich | Koncepcja przebudowy krańcówki Marysin Warszawska
Zacznijmy jednak od samej krańcówki Marysin Warszawska. Pozostaną tutaj dwa tory przy peronach dla wysiadających oraz jeden tor wyjazdowy. Ten drugi zostanie zabudowany w betonowej nawierzchni, co zapewni możliwość awaryjnego lub liniowego zawracania tam autobusów. W stosunku do koncepcji przedstawionych w ramach spotkań z mieszkańcami w 2023 roku zmieniła się szerokość jezdni na krańcówce – z 7 do 5 metrów oraz budowa łącznika rowerowego pomiędzy ulicami Warszawską i Strusia. To uniemożliwi jednoczesny przejazd wagonu i postój autobusu. Co ciekawe, po raz pierwszy wjazd autobusów będzie zabezpieczony szlabanem.
Przystanek tramwajowy dla wsiadających i wysiadających wyznaczono na wysokości posesji nr 132. Perony będą miały długość 35 metrów, a ten w kierunku centrum będzie wyposażony w czteromodułową wiatę. Perony autobusowe o długości 20 m – przy wyjeździe z krańcówki oraz przy skrzyżowaniu z ul. Wycieczkową będą bez zadaszenia dla pasażerów. Kolejne przystanki, głównie jako zespół przystankowy autobusowo-tramwajowy zaprojektowano przy ulicach: Centralnej, Słowiczej, Skrzydlatej, Deczyńskiego i Irysowej. Ich wyposażenie jest też podobne, czyli wiata i ławki – jeżeli uwzględniono oraz kosz na śmieci.
Materiały Zarządu Inwestycji Miejskich | Przebudowa ul. Warszawskiej zakłada budowę przejazdu i chodnika pod torami
Ogólny zamysł projektowy jest taki, że wszystkie przystanki tramwajowe zostaną ujednolicone do długości 35 m, a autobusowe do długości 20 metrów. Dodatkowo w 13 lokalizacjach na ul. Warszawskiej we wiatach zostaną zamontowane wyświetlacze Systemu Informacji Pasażerskiej. Każdy ma być dwustronny i trzywierszowy – z czego dwa przeznaczone są na wyświetlanie odjazdów a jeden na zegar i komunikaty tekstowe.
Po południowej stronie ulicy wyznaczona zostanie – w zależności od odcinka – droga rowerowa, droga rowerowa z przylegającym chodnikiem lub droga wewnętrzna z dopuszczonym ruchem pieszym i rowerowym. Co ciekawe, po tej stronie planowana jest także budowa chodnika i drogi rowerowej w nasypie linii kolejowej nr 16. Przy ulicach Deczyńskiego i Stalowej powstaną nowe parkingi dla samochodów. Parking w tej drugiej lokalizacji może służyć osobom dojeżdżającym do przystanku kolejowego Łódź Warszawska. Na przebudowywanym odcinku mają zostać posadzone nowe drzewa i krzewy, co ma zwiększyć ilość zieleni w okolicy.
Materiały Zarządu Inwestycji Miejskich | Koncepcja ul. Warszawskiej w rejonie ul. DeczyńskiegoWarunki dla wykonawcy: znowu cena i okres gwarancjiWykonawcy zainteresowani tym przetargiem ŁI mogą składać swoje oferty do 19 stycznia do godz. 11:30. Decydującym kryterium będą po raz kolejny: cena (60 proc.) oraz zaproponowany okres gwarancji. Punktowane będą tylko okresy wynoszące: 66 – 71 (10 proc.), 72 – 77 (20 proc.), 78 – 83 (30 proc.) i powyżej 84 miesięcy (40 proc.). Natomiast za okres 60 – 65 miesięcy nie będzie przyznanych punktów.
Biorąc pod uwagę wskazane w postępowaniu terminy, podpisania umowy należy spodziewać się w pierwszym kwartale 2026 roku, o ile przetarg się nie opóźni. Okres projektowania to cały 2026 rok, natomiast w 2027 roku rozpoczęłyby się pierwsze prace budowlane. W przypadku ul. Warszawskiej, wybrany wykonawca będzie musiał zakończyć inwestycję również we wskazanym terminie, który określono na 31 maja 2028 roku.